‘Goed te zien waar ons huis warmte lekt’

De familie Van der Erve liet onlangs een warmtescan uitvoeren door Teun van Roekel, de energiecoach van Energieloket Scherpenzeel.

"We lagen nog te slapen toen hij de scan maakte", lacht Huub van der Erve. De scan wordt namelijk ’s morgens vroeg gemaakt, dan is het warmteverschil tussen binnen en buiten het grootst. Op de warmtescan zie je in één oogopslag of en waar het huis warmte ‘lekt’. Bij de familie bleek de voordeur te ‘lekken’. Verder was het huis al goed in orde wat isolatie betreft.

"We zijn al langer bewust bezig met energie besparen. Zo hebben we ventilatoren op de radiatoren, hierdoor wordt de warmte beter verdeeld. De droger gebruiken we niet meer om de was te drogen. Inmiddels werken we beiden niet meer, dus kon de thermostaat die automatisch aansprong om 6 uur ook een uurtje later ingesteld worden", aldus Willemien van der Erve. Ook brachten ze overal radiatorfolie aan. "Behalve aan de voorzijde, dat was te zien op de warmtescan. Dat is dus een klusje wat we zo gauw mogelijk gaan oppakken".

Ook bij de uitbouw die het stel enige jaren geleden liet uitvoeren, is op isolatie gelet. "Dat bleek ook bij de warmtescan. Die zag er keurig uit, geen lekken. Op zolder hebben we een extra plafond geplaatst waardoor het dak ook beter geïsoleerd is".

Warmtefonds

Van der Erve geniet ook van de opbrengst van de zonnepanelen die op de woning liggen. "De aanschafkosten waren wel even het overwegen waard, maar uiteindelijk levert het zeker voordeel op. Het mooie is dat we de zonnepanelen en het isolatieglas hebben aangeschaft met ondersteuning van het Warmtefonds". Wie gebruik maakt van het Warmtefonds, leent het bedrag voor (een deel van) de verduurzamende maatregelen. "Het aanvragen is wel even een klusje, maar uiteindelijk is het prima verlopen".

In de keuken plaatste de familie een boiler. "Hierdoor hoeft het warme water niet ‘helemaal van de zolder’ te komen. We hoeven niet te wachten op warm water, het kraanwater is snel op temperatuur", aldus Willemien. De temperatuur van de CV ketel is lager ingesteld, ook een besparing die ze bemerken.

Lekdicht

De familie zag de oproep voor een warmtescan in de lokale krant en vond het een goed idee om te kijken of hun inspanningen zichtbaar zijn. "We moesten alle radiatoren opendraaien en de verwarming hoog zetten. De ramen en deuren dicht houden. Om half 7 was Teun er, dat hoorden we later. De scanfoto’s heeft hij toegelicht en we zijn blij dat ons huis voor het grootste deel lekdicht is wat warmte betreft. De voordeur gaan we aanpakken zodat ook daar niet onnodig warmte lekt", zo klinkt het enthousiast.

Meer weten?

De warmtescan was een actie van gemeente Scherpenzeel en is uitgevoerd door het Energieloket Scherpenzeel. Momenteel is deze actie niet aan te vragen, eventueel komt een vervolg in het najaar. Wilt u meer informatie over verduurzamen van uw huis? Kijk dan eens op www.duurzaamscherpenzeel.nl of neem contact op met Teun van Roekel van het Energieloket: Telefoonnummer: 06-10 73 12 61
E-mail:  teun@energieloket-scherpenzeel.nl